در سال 1984، مديران هولدينگ بريتيش موتور تصميم به جداسازي شرکتهاي زيرمجموعهي خود کردند. با اين شرايط، جگوار موقتا مستقل از ديگر
تنها محصولات جگوار در سالهاي دههي 80 ميلادي، نسخههاي مختلف XJ-S و XJ6 و XJ12 بودند. اين زمان، فرصتي براي جگوار بود تا حضور خود در مسابقات سرعت را تقويت کند. سري خودرهاي XJR، بين سالهاي 1983 تا 1995 در 14 مدل توليد شدند تا وارد رقابتهاي جهاني ايمسا و کلاس WSC يا World Sportscar Championship شوند. توليد مدلهاي XJR، مقدمهاي بر عرضهي ابرخودروهاي جگوار در دههي 90 ميلادي شد.
سال 1989، خودروسازي فورد رسما نسبت به خريد سهام جگوار ابراز تمايل کرد. در نهايت، واگذاري جگوار، لندرور و استون مارتين به فورد طي سالهاي بعد انجام شد؛ اما از نظر تجاري و فني، چندان ثمربخش نبود. فروش و سودآوري جگوار تحت مديريت فورد، بهشدت کاهش يافت.
حضور جگوار در مسابقات سرعت با مدلهاي مختلف XJR، حاصل همکاري مهندسان اين شرکت با تيم مسابقهاي تام ويلکينسون (TWR) بود. اين شرايط، تنها به رقابتهاي اتومبيلراني محدود نشد و سال 1990، با معرفي يک سوپراسپرت مدرن، به بازار خودروهاي جادهاي رسيد. جگوار XJR-15، يک مدل 2نفره شبيه به ابرخودروهاي امروزي بود که توسط پيتر استيونس طراحي شد. اين محصول، اولين خودروي دنيا با بدننهي تمام فيبرکربن بود و تنها 1050 کيلوگرم وزن داشت. جگوار XJR-15، با پيشرانهي 12 سيلندر 6 ليتري، قدرت 450 اسببخار و گشتاور 570 نيوتنمتر فراهم ميکرد، درحاليکه سرعتگيري صفر تا 100 کيلومتربرساعت 3.9 ثانيه و نهايت سرعت 307 کيلومتر داشت. تنها 50 دستگاه جگوار XJR-15 ساخته شد که هرکدام در زمان توليد با قيمت 660 هزار دلار، يکي از گرانترين خودروهاي دنيا بوند.
براي ثبت
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 1)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 2)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 3)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 4)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 5)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 6)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 7)
جگوار ,دههي ,سالهاي ,توليد ,xjr ,xjr، ,جگوار در ,جگوار xjr ,شدند تا ,مسابقات سرعت ,اين شرايط،
درباره این سایت