در سال 1934، ليونز سهم والمزلي از شرکت را خريد تا با تغيير نام سوالو به S.S. Cars Limited وارد صنعت
محصول جوانپسند و 2در شرکت SS، خودرويي 2نفره با کد 100 بود که سال 1936 رونمايي شد و تحسين علاقهمندان را برانگيخت. اين مدل با پيشرانهي 6 سيلندر 2/7 ليتري و 3/5 ليتري تا سال 1939 توليد ميشد. وزن خالص SS100 در حدود 1150 کيلوگرم بود و همراه پيشرانهي 125 يا 100 اسببخار، سرعتگيري صفر تا 100 کيلومتربرساعت 10.5 تا 13.5 ثانيه فراهم ميکرد. امروزه نسخههاي کلکسيوني از SS100 که در زمان توليد، حدود 500 پوند قيمت داشتند؛ نزديک به يک ميليون دلار، ارزش دارند.
مشابه بسياري ديگر خودروسازان اروپايي، SS هم با کمبود مواد اوليه و کاهش توليد در سالهاي 1939 تا 1945 مواجه شد. بعد از اتمام جنگ، خودروهاي سري ½1 , ½2 و ½3 شرکت SS با نام جگوار فروخته شدند. يکي از مهمترين دلايلي که باعث شد ويليام والمزلي نام شرکت خود را از SS به جگوار تغيير دهد، تشابه اسمي با نيروهاي ويژهي ارتش آلمان نازي (Schutzstaffel) بود. علاوهبر اين، والمزلي تصميم داشت فراتر از وابستگي به شرکت استاندارد موتور با پيشرانههاي متنوع ساخت خود، فعاليت کند.
مدل XK120 اولين محصول جديد جگوار بعد از اتمام جنگ جهاني دوم بود. توليد موفق SS100، مشوق شرکت براي ادامهي فعاليت در کلاس اسپرتهاي روباز 2نفره (رودستر) محسوب ميشد. مراسم رونمايي از XK120 در نمايشگاه خودرو لندن 1948، خيرهکننده بود؛ چراکه براي نخستينبار جگوار از پيشرانهي ساخت خود استفاده کرد و رسما به يک خودروساز مستقل تبديل شد. کد مدل، نشانهي توانايي XK120 در رسيدن به سرعت 120 مايل برساعت (معادل 193 کيلومتربرساعت) بود. اين خودرو با پيشرانهي 3.4 ليتر، قدرت 160 تا 220 اسببخار در نسخههاي مختلف داشت. اولين مدل توليدي XK120، با قيمت 3,940 دلار به کلارک گيبل بازيگر مشهور هاليوودي فروخته شد. توليد اين خودرو با مجموع تيراژ 12 هزار دستگاه تا سال 1954 ادامه داشت.
با شروع دههي 1950، مديران جگوار تصميم به ادامهي فعاليت محدود به خودروهاي اسپرت لوکس گرفتند. با اين شرايط، محصولات جگوار از نظر قيمت، گرانتر از مدلهاي ساخت استونمارتين و ارزانتر از توليدات برندهاي لوکس مثل بنتلي و رورويس، عرضه ميشدند تا در بازار انگلستان رقيب مهمي نداشته باشند.
جگوار مارک وان (Mark 1) اولين محصول شرکت براي فعاليت در کلاس خودروهاي 4در لوکس بود. اين محصول با پيشرانههاي 2/5 و 3/4 ليتري ميتوانست سرعتگيري صفر تا 100 کيلومتربرساعت 14.5 و 11/2 ثانيه فراهم کند. بين سالهاي 1955 تا 1959، بيش از 37 هزار دستگاه جگوار مارک وان فروخته شد. نسخهي دوم اين خودرو با کد Mark 2 هم تا سال 1969 توليد ميشد.
جگوار C تايپ و D تايپ، موجب موفقيت چشمگير شرکت سازنده در مسابقات اتومبيلراني شدند. مدل C براساس XK120 در سال 1951 معرفي شد و 2 سال پياپي به قهرماني مسابقات لمان 24 ساعته رسيد. اين خودرو در سال 1952، بارها مرسدس بنز 300SL را شکست داد. قيمت C تايپ در زمان توليد، حدود 6 هزار دلار بود. نمونهاي از اين خودرو که در لمان 1953 حضور داشت، سال 2015 به قيمت 13/2 ميليون دلار فروخته شد.
براي ثبت
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 1)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 2)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 3)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 4)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 5)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 6)
داستان برند جگوار؛ سمبل خودروهاي لوکس و اسپرت انگليسي (پارت 7)
شرکت ,سال ,جگوار ,توليد ,خودرو ,ss ,اين خودرو ,اولين محصول ,تا سال ,xk120 در ,فروخته شد
درباره این سایت